internetboekhandel.nl
buttons Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons
leeg Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Home pagina pasen
Home pagina Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons

 
Nederlands Buitenlands  |   Alles  Titel  Auteur  ISBN                 

Kunstuitingen: Tekenen, schilderen, muziek, architectuur..
Fotoboeken
Bij u in huis op: zaterdag
Bestel vóór: 23:15


Walt Cunningham Simon Phillipson Joel Meter Floris Heyne Delano Steenmeijer

Apollo VII – XVII photography book

€ 95.00


`Apollo VII - XVII: A collection of photographs taken by NASA`s Apollo program astronauts 1968 - 1972` is een recentelijk verschenen fotografie boek dat terugkijkt op de iconische en niet eerder verschenen foto`s van de Apollo astronauten, gemaakt tussen 1968 en 1972. Het boek bevat een inleidend essay van Apollo 7 astronaut Walt Cunningham, waarin hij zijn herinneringen en verhalen deelt over de begindagen van ruimtefotografie. Fotografie heeft een cruciale rol gekregen in het vastleggen van historische feiten in onze geschiedenis. The hoogtijdagen van ruimteonderzoek is zo een ongeëvenaarde mijlpaal. Door het lef en talent van een hele specifieke groep `kunstenaars`, de Apollo astronauten, is de wereld een waanzinnige reeks ontroerende en onmiddelijk herkenbare foto`s rijker. De foto`s hebben zelfs een grote invloed gehad op de manier waarop de mensheid zichzelf ziet, levend op deze planeet en in relatie tot de zon en de sterren. Voor het eerst worden 225 van deze foto`s geprint in een groot formaat koffietafelboek, tot leven gebracht door de kleuren van de originele 70mm film te herstellen. Veel van de meest bekende foto`s zullen in dit boek terug te vinden zijn, maar wat dit boek uniek maakt ten opzichte van andere Apollo fotografie boeken, is dat de foto`s niet geselecteerd zijn op basis van hun wetenschappelijke of historische significantie, maar puur en alleen op hun fotografische en kunstzinnige waarde. Daardoor is een groot gedeelte van deze foto`s nog nooit eerder op papier gedrukt. Het boek bevat ook een uniek en exclusief inleidend essay geschreven door Apollo 7 astronaut Walt Cunningham, één van de drie eerst astronauten die heeft gevlogen in NASA`s Apollo programma. In zijn voorwoord verteld hij over de baanbrekende tests en experimenten die hij heeft doorlopen met de Hasselblad camera die hij aan boord had meegekregen. Juist zijn inspanningen hebben de basis gelegd voor de foto`s van zijn mede Apollo astronauten, zoals de wereldberoemde `Earthrise` van William Anders, de `Blue Marble` van Jack Schmitt en de bekende eerste voetstap op de maan ooit door Neil Armstrong. Het is de eerste keer dat Cunningham zijn verhalen over dit onderwerp vastlegt in een boek. Het 320 pagina`s tellende koffietafelboek is 30 x 30 cm groot en weegt ruim 3kg. Het bevat 225 groot formaat foto`s, het essay van Walt Cunningham en een hoofdstuk met achtergrond informatie over het materiaal, de training en de technieken die door de astronauten werden gebruikt om deze prachtige foto`s terug te brengen naar de aarde. Apollo VII - XVII is een initiatief van vier Art Directors en Copywriters die werken bij een creatief bureau in Amsterdam. Sinds klein af aan geïntrigeerd door ruimtefotografie, zoeken zij al jaren naar een hoge kwaliteit koffietafelboek waarin deze foto`s echt tot hun recht komen. Gedreven door frustratie hebben zij uiteindelijk besloten het heft in eigen handen te nemen. De financiering van het boek is tot stand gekomen door middel van het Kickstarter crowdfundingplatform, waarna het volledige bedrag tot de laatste cent aan toe geïnvesteerd is in de kwaliteit van het boek.



Taal / Language : English

Recensie:
Wired.com
Laura Mallonee 08-03-2017
'ASK PEOPLE TO name a seminal photographer and they`ll probably say Ansel Adams. A few might suggest Dorothea Lange, and the really knowledgeable may offer Henri Cartier-Bresson. Fine photographers, all of them, but ask Dutch designer Simon Phillipson, and he`ll start naming the 33 astronauts of the Apollo missions. To his mind, their work stands apart, because it expanded our understanding of what it is to be human, `to live on a delicate little orb circling the sun.` You need only look at `Blue Marble,` the breathtaking image of Earth taken from aboard Apollo 17, to see his point. Few things have so forcefully driven home the wonder, and fragility, of life as that iconic image of Earth set against the vast expanse of space. And so of course it appears among the 225 photos in Apollo VII - XVII, the stunning photo book he wrote with designers Floris Heyne, Joel Meter and Delano Steenmeijer. The book makes a compelling argument that Phillipson is right in naming the astronauts who ventured into the void. `We wanted to give them a place where we can nominate them as some of the most significant `photographers` in human history,` he says. Photos from the Apollo missions-from the iconic to the B-side bloopers-abound online and in countless books. And you`ve probably seen many of the photos. But not like this. The authors spent a year restoring the images, which they culled from NASA, the Hasselblad archive in Sweden, and the personal collection of astronaut Walter Cunningham. The team used Adobe Lightroom and Photoshop to remove any evidence of dust and scratches, then corrected the colors to make them realistic. The results bring the Apollo missions to life, and reflect a labor of love. `It became our goal to produce a beautifully printed book that really does justice to the Apollo imagery,` Phillipson says. In the early days of the space program, NASA only dabbled in photography. Engineers and astronauts were too busy figuring out how to actually venture into space, and return safely, and cameras required entirely too much room. Walter Schirra changed all that. The astronaut burst into tears when the brass told him he couldn`t bring his Hasselblad aboard Mercury Atlas-8 in 1962. They relented, and NASA soon embraced photography. The agency named Richard Underwood its first chief of photography. He was a visionary who advocated for experimenting with cameras during the Mercury and Gemini programs. Later, he taught Apollo astronauts how to frame shots, set exposures, and calculate focus, and encouraged them to tote their Hasselblads on personal trips to hone their skills. `Your key to immortality,` he told them, `is in the quality of your photographs and nothing else.` In 1968, Apollo 7 astronauts Walter Cunningham, Walter Schirra and Donn Eisele carried a Hasselblad 500c camera modified with larger knobs and other space-suit friendly features. They snapped more than 500 photos on the 10-day mission, following the `Target of Opportunity` charts that NASA`s Photographic Technology Laboratory created. The document listed things the astronauts might want to shoot, indicated the proper settings to use, and whether a single image or time-lapse series might be best. Of course, the astronauts also photographed anything that caught their eye. `Their photographs have the feeling of holiday snapshots,` Phillipson says. The role of photography only deepened with subsequent missions. Astronauts, scientists, and engineers used a range of cameras-the Hasselblad Electric Camera, the Hasselblad Electric Data Camera, the Hasselblad Super Wide Camera, and a Nikon 35mm Photomic FTn-to identify lunar landing sites and document the moonscapes they found there. They also document the emotions and moods of the astronauts. You see Walter Cunningham`s serene, sunlit face as he rests in the cockpit of Apollo 7, and an awed David Scott emerging from the command module of Apollo 9 for an incredible view of earth. You can almost feel the excitement of Neil Armstrong and Buzz Aldrin as they walk on the moon, and the anxiety of the men aboard Apollo 13 who, somehow, remembered to snap photos even as they struggled to return home. `As the missions progress, you can see that they become more relaxed with their image making as there was less burden and stress on making sure that they bring back good images,` Phillipson says. In doing so, they made sure everyone, everywhere, could appreciate the majesty of space, and their place in it.'

Extra informatie: 
Hardback
320 pagina's
Met illustraties
December 2016
3064 gram
309 x 306 x 40 mm
JDFS
Achterkant:
Bekijk de achterkant


Bij u in huis op: zaterdag
Bestel vóór: 23:15